Kernwaarden

De kernwaarden van basisschool de Bussel zijn; bewegen, verbinding en eigenheid.

Vanuit deze kernwaarden wordt hieronder de visie van de Bussel beschreven.

Bewegen
Bewegen staat op de Bussel voor zowel fysieke beweging als ‘vooruit bewegen’, innoveren.Op de Bussel is aandacht voor ontwikkeling, zowel ontwikkeling van de kinderen als ontwikkeling van ons onderwijs en onze school.We zijn ervan overtuigd dat leerlingen beter kunnen leren als ze regelmatig bewegen. Dit kan in de pauze, tussen de lessen door of juist tijdens een les. Bewegend leren is daarom één van onze speerpunten.

We zoeken naar manieren om ons onderwijs anders vorm te geven; te ontdekken wat wel of niet werkt.We vinden het belangrijk ook buiten de muren van het klaslokaal te werken en daarbij ook de natuur en samenleving op te zoeken. Ook daar leren en ontdekken de kinderen van alles.Kinderen ontwikkelen zich op de Bussel door bij diverse vakgebieden vanuit hun eigen motivatie op ontdekking te gaan.Kortom, de Bussel streeft naar zoveel mogelijk beweging in het onderwijs.

Verbinding
Verbinding is op de Bussel zichtbaar op diverse manieren. Verbinding met ouders; ouderbetrokkenheid. Samen willen we het beste voor onze leerlingen en jullie kinderen.Verbinding met externe organisaties als kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, specialisten, het voorgezet onderwijs, de bibliotheek etc. Elkaar zien, leren kennen en elkaar opzoeken wanneer dit gewenst is. Om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij wat een leerling nodig heeft, organiseren we samenwerking met externen en specialisten.Verbinding tussen leerlingen, ook tussen verschillende groepen middels groepsdoorbrekend werken en onderzoekend leren. Verbinding met het voorgezet onderwijs en de maatschappij, waar we onze leerlingen op voorbereiden.We gaan uit van de kracht van onze leerlingen en het team. We voelen en dragen gezamenlijke verantwoordelijkheid. We doen dat op basis van feed forward: We richten ons op wat er goed gaat en wat vanaf nu beter kan. We zijn professionals en willen onszelf blijven ontwikkelen zodat we zo goed mogelijk ons vak kunnen blijven uitoefenen. Vanuit verbinding zijn we betrokken, behulpzaam en hebben we aandacht voor elkaar.

Eigenheid
Iedere leerling, ieder mens, is uniek.Ons onderwijs is positief, energiek, prikkelend, verrassend en anders. We zijn eigenwijs en tonen lef doordat we durven los te laten en van gebaande paden af te wijken als we van mening zijn dat dat beter is. We gebruiken creatieve methoden en materialen die hierbij passend zijn.We streven er hierdoor naar aan te kunnen sluiten bij dat wat iedere leerling nodig heeft. Eenheid en eigenheid horen bij elkaar, en daarmee het respecteren van zowel de talenten als valkuilen van jezelf en de ander.Ons team is divers, waardoor ieders eigenheid bijdraagt aan een mooie aanvulling op elkaar. Dankzij deze diversiteit kunnen we elkaars kracht benutten en samenwerken als een eenheid. We willen dat onze leerlingen leren waar ze goed in zijn, welk talent ze hebben en wat ze lastig vinden. En ook hoe daarmee om te gaan, dit is voor iedereen anders. Wij denken dat ze dit leren door zelf op ontdekking en onderzoek te gaan, het te ervaren. Het diverse aanbod draagt eraan bij dat er voor ieder wat wils is. Er is aandacht voor het eigen leerproces en leerdoelen, de executieve functies en het ‘leren leren’.Centraal staat dat iedere leerling weet dat hij of zij zichzelf mag zijn. We vinden het belangrijk dat elke leerling iedere dag het gevoel krijg dat hij of zij gezien wordt.De komende jaren ontwikkelen we ons onderwijs door met het oog op de toekomst, zo ook de nieuwbouw van ons schoolgebouw. De eigenheid van de Bussel wordt op die manier zichtbaar in ons (nieuwe) gebouw.